Blog

Jedz śniadania – kawa to zdecydowanie za mało

Śniadanie uważane jest przez dietetyków za najważniejszy posiłek dnia. Dostarcza niezbędne składniki odżywcze oraz energię, która jest pożytkowana przez cały dzień.

Aby aktywnie uczestniczyć w codziennych zajęciach, niezbędny jest poranny zastrzyk odpowiedniej dawki energii. Poprawna dieta powinna obejmować poranny posiłek bogaty w białko, węglowodany oraz właściwą ilość wartościowego i energetyzującego tłuszczu. Powinna także zawierać inne składniki pokarmowe, takie jak wapń, żelazo czy błonnik, które zaspokajają aż ¼ dziennego zapotrzebowania pokarmowego.

Dlaczego je zaniedbujemy?

Z badań wynika, że dzieci i młodzież niejedzące śniadań często mają deficyt niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania składników. Dzieje się tak, ponieważ zazwyczaj nie są w stanie nadrobić tych braków w ciągu dnia.
Osoby spożywające śniadanie są bogatsze w więcej sił witalnych, a przy tym radośniejsze, łatwiej się również koncentrują.

Najczęstszymi przyczynami rezygnacji ze śniadań są:

  • Pośpiech i brak czasu przed wyjściem z domu
  • Chęć dłuższego snu
  • Słabe odczuwanie głodu w godzinach porannych
  • Odchudzanie
  • Świadoma rezygnacja z spożywania śniadania

Kawa to za mało

Często jednak, zamiast pożywnego porannego posiłku, sięgamy jedynie po kawę.

Poprawna dieta to znacznie więcej niż kawa na śniadanie

Łudzimy się przy tym, że powinna dodać nam energii, a pierwszy posiłek zjadamy dopiero w okolicach godzin południowych.
Dopiero po powrocie do domu z pracy zaczynamy jednak odczuwać wilczy apetyt, stąd też najczęściej można ulec pokusie wieczornego podjadania.

Korzyści z jedzenia śniadania

Poprawna dieta poprawia gęstość żywieniową spożywanych posiłków w ciągu dnia, co wiąże się również z bardziej prozdrowotnym doborem produktów spożywczych.

Dzięki porannej dawce energii czujemy się dłużej syci oraz rzadziej sięgamy po słodkie przekąski, dobierając do swojej diety zdrowe warzywa oraz owoce.

Dlaczego warto zjeść coś rano?

Odpowiednie śniadanie ma również wpływ na funkcje poznawcze, takie jak:

  • spadek nastrojów depresyjnych,
  • lepsza koncentracja,
  • większa kreatywność,
  • ogólne zadowolenie,
  • poprawa pamięci krótkotrwałej i epizodycznej.

Spożywanie porannego posiłku ma również duży wpływ na utrzymanie prawidłowej masy ciała. Notuje się rzadsze występowanie nadwagi u osób jedzących regularnie śniadania, jak również nieczęsto zapadają one na otyłość.

Warto również dodać, że odpowiednie śniadanie wpływa ta zmniejszenie ryzyka wystąpienia otyłości od 30% do nawet 200%. Dodatkowo, jedzenie porannego posiłku zmniejsza również ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych, takich jak nadciśnienie tętnicze, zespół metaboliczny czy pojawienie się cukrzycy typu II.

Śniadanie zgodnie z piramidą produktów żywieniowych

Podstawą zdrowego śniadania jest pieczywo, które powinno być ciemne, pełnoziarniste lub z dodatkiem ziaren. Spożywanie pieczywa tego rodzaju reguluje pracę przewodu pokarmowego, a także uzupełnia witaminy z grupy B. Ważne jest również poranne spożywanie mleka oraz jego przetworów. Niedobór białka może się przyczyniać do nieprawidłowego rozwoju kości, co w wypadku dzieci może skutkować problemami w czasie wzrostu, jak również w późniejszym wieku. Właściwa dieta wpływa również na zdrowy wygląd skóry i w naturalny sposób ją odżywia od wewnątrz.

Zgodnie z piramidą produktów żywieniowych w każdym posiłku powinno się znajdować również pełnowartościowe białko. Można je znaleźć w serach różnego rodzaju, jogurcie czy kefirze. Do każdego śniadania obowiązkowo powinny być dołączone warzywa, takie jak sałata, pomidor czy ogórek, które z łatwością można przygotować na kanapce.

Jeśli preferowane przez nas śniadanie zawiera płatki owsiane lub kukurydziane, to warto dodatkowo dołączyć owoc sezonowy lub wypić sok z warzyw czy świeżo wyciskanych owoców. Do najlepszych napojów wchodzących w skład poprawnej diety zalicza się woda mineralna, soki owocowe, zielona herbata oraz napoje mleczne.

Podsumowanie

Warto pamiętać, że śniadanie ma wielki wpływ na przebieg naszego dnia. Daje energię, poprawia nastrój i co dla niektórych bardzo ważne – pozwala zaspokoić głód na większość aktywnej części dnia. Tym samym nie występuje wzmożony apetyt na wieczór, co daje zbawienne efekty jeśli ktoś pracuje nad ograniczeniem masy ciała.