Blog

Jak odreagować stres w pracy?

Wciąż goniące terminy, niespodziewane trudności czy napływające projekty – o stres w pracy nie jest trudno. Jeśli dodamy do tego jeszcze trudności w relacjach partnerskich czy koleżeńskich, niepokojące problemy w dziale czy zostawanie po godzinach, wszystko sprowadzi się do stresu i niepokoju wynikające z utraty wymarzonej posady. Trudno się zatem dziwić, że stres przejmuje kontrolę nad życiem wielu osób. By skutecznie radzić sobie nie tylko z problemami wynikającymi z pracy, ale z samą trudnością, jaką jest stres, warto zapoznać się ze sposobami na jego odreagowanie.

Stres w pracy – czym się stresuję?

Podatność na stres wynika często z uwarunkowań osobowościowych. Najgorzej ze stresem w pracy radzą sobie osoby zamknięte w sobie, pesymiści, a także ci, którzy każdą porażkę odbierają jako życiowy dramat. Pracownicy najczęściej stresują się nieodpowiednim wynagrodzeniem, jak również przemęczeniem wynikającym z nadmiaru obowiązków. Niekiedy stresująca praca może mieć związek z nieodpowiednimi warunkami, przykładowo z uciążliwym hałasem lub z wysokimi czy niskimi temperaturami.

Ćwicz siebie i odporność na stres

Stres w pracy kiepsko znosi rywalizację z regularnym i wytężonym wysiłkiem fizycznym. Podczas ćwiczeń nasz organizm produkuje sporą ilość endorfin, które wpływają na skuteczną poprawę nastroju oraz stanowią anty-depresant. Systematyczny wysiłek fizyczny sprawi, że poczujecie się lepiej, a w stres w pracy powinien stopniowo się zmniejszać.

Z naturą bez stresu

Życie w wielkim mieście, oprócz wielu zalet związanych z łatwą dostępnością, niesie ze sobą też wiele wad. Warto zatem raz na jakiś czas ze stresującej pracy udać się do spokojnego lasu lub nad szumiącą rzeczkę, by nacieszyć się ciszą. Jeśli wolicie spędzać czas bardziej aktywnie, wybierzcie się na piesze, turystyczne wycieczki. Szlaki oferują bezpieczne wędrówki często nawet zimą. Z pewnością po tak relaksującym weekendzie, wrócicie do pracy pełni pozytywnej energii.

Wieczory dla duszy i umysłu

Aby odreagować stres w pracy warto wybrać się do kina, do teatru czy posłuchać ulubionej muzyki. Możliwość odseparowania się od przemijającej rzeczywistości i przeniesienie się w inny, bajkowy czy komediowy świat, pozwoli na chwilę wytchnienia od codziennych spraw i sprawi, że kolejny stres nie będzie już dla nas tak wielką przeszkodą.

Sprawiaj sobie małe przyjemności

Ogólne poczucie szczęścia w życiu to małe przyjemności, które zdarzają się codziennie i które sobie sprawiamy. W ciągu dnia, jak i w czasie pracy, warto czasami poddać się przyjemności porozmawia z przyjacielem, posłuchania muzyki czy wypicia wspólnie kawy z współpracownikiem. Takie małe przyjemności sprawią, że wrócimy do pracy pełni energii i z pewnością pokonamy demotywujący stres.

Oddech jako skuteczne narzędzie walki z stresem w pracy

Małe i delikatne treningi relaksacyjne to świetna metoda na zapanowanie nad stresującą pracą, ale również na ćwiczenie umiejętności wewnętrznego spokoju. Warto nauczyć się praktykować odpowiednie oddychanie, mogąc robić to niezależnie od czasu czy miejsca. Poszukiwanie wewnętrznej harmonii, pozwoli na znalezienie spokoju i wyciszenia.

Podsumowanie

Pamiętaj, że długotrwały stres to wróg dla organizmu. Adrenalina na wysokim poziomie może być na dłuższą metę fatalna w skutkach. Dlatego właśnie, lepiej zapobiegać, niż leczyć! Pomyśl o tym, gdy kolejny raz dopadnie cię stres w pracy i wybierz się na rower!